سیستم روانکاری مرکزی جهت کارخانه های شیشه

10 / 10
از 21 کاربر

صنایع شیشه خود به چند بخش تقسیم می شوند از جمله شیشه مظروف، شیشه تخت، شیشه دو جداره برای پنجره ها و ... هر کدام از کارخانه ها بر حسب ماشین آلات موجود سیستم های مختلفی برای روانکاری نیاز دارند ولی به طور کلی در صنایع شیشه عمدتاً سیستم روانکاری مرکزی تک خطی و چند خطی مورد استفاده قرار می گیرند. البته در موارد خاص از سیستم روانکاری مرکزی دو خطی نیز می توان استفاده نمود. 

الف- شیشه مظروف: در صنعت شیشه مظروف برای روانکاری قیچی ها و سایر تجهیزات خط تولید از انواع روغن ها و سیالات خنک کاری استفاده می شود. که عمدتاًً وظیفه تزریق این سیالات بر عهده سیستم روانکاری مرکزی تک خطی و انژکتورهای روغن و گریس آنها می باشد. 

 

انژکتور های تزریق روانکار در کارخانه شیشه مظروف

 تعریف سیستم روانکاری مرکزی تک خطی 

در این سیستم یک گریس پمپ وظیفه تزریق روانکار به خط اصلی را بر عهده دارد. از خط تعدادی انعشاب گرفته شده است که بر روی انشعابات انژکتورهای گریس نصب هستند. زمانی که گریس پمپ روانکار را به خط اصلی و انشعابات آن تزریق می کند فشار خط اصلی بالا رفته و لذا نیروی سیال موجود در خطوط بر فنر داخل انژکتور قالب شده و پیستون انژکتورها را به سمت جلو حرکت می دهد.

 در اثر حرکت پیستون مقداری روانکار که در جلوی آن قرار دارد به نقطه مورد نظر تزریق می شود همزمان با جلو رفتن پیستون مخزن ذخیره سمت راست نیز در اثر نیروی سیال پر شده و پیستون و پین متصل به آن حرکت می کند. از حرکت پین می توان از صحت عملکرد انژکتور اطمینان حاصل نمود پس از آنکه پیستون در انتهای مسیر حرکت خود قرار گرفت و مخزن ذخیره نیز از روانکار پر شد مسیری برای عبور بیشتر روانکار وجود نخواهد داشت. 

این اتفاق برای تمامی انژکتورها می افتد و لذا فضای بیشتری برای عبور روانکار وجود نخواهد داشت و سیستم از نظر هیدرولیکی بسته خواهد شد. در اثر تزریق بیشتر روانکار توسط گریس پمپ، فشار خطوط بالا می رود و در این لحظه سوئیچ کنترل فشار که در انتهای خط اصلی قرار گرفته فشار را حس کرده و سیگنالی به سیستم کنترل ارسال می کند. سیستم کنترل شیر تخلیه فشار را باز کرده و روانکار فشرده شده در خط به مخزن گریس پمپ هدایت می شود و فشار خط پایین می آید. در اثر پایین آمدن فشار خط نیروی فنر باعث برگشتن پیستون داخل انژکتور شده و روانکار ذخیره شده در مخزن ذخیره به جلوی پیستون هدایت شده و انژکتور را پر می کند و انژکتور برای تزریق بعدی آماده خواهد شد.

سیکل بعدی تزریق روانکار با بسته شدن مجدد شیر تخلیه و استارت مجدد پمپ آغاز خواهد شد. انژکتورها انواع مختلفی دارند که بر اساس سایز میزان فشار و نوع سیال قابل تزریق طبقه بندی می شوند. گریس پمپ سیستم روانکاری تک خطی می تواند از نوع گریس پنوماتیکی بشکه ای و یا گریس پمپ پنوماتیکی مخزن دار باشد که بستگی به سایز سیستم روانکاری مرکزی تک خطی، یکی از دو مورد بالا انتخاب می شوند، همچنین می توان از گریس پمپ های برقی نیز برای این سیستم استفاده نمود.

  ب-شیشه فلوت (یا شیشه تخت) 

در کارخانه های شیشه فلوت به دلیل وجود یاتاقانهای زیاد در امتداد خطوط تولید معمولاً از 2 سیستم استفاده می شود. اول سیستم های روانکاری مرکزی دو خطی یا تک خطی برای خطوط تولیدی که تعداد زیادی یاتاقان در طول زیادی از خط پراکنده می باشد، دوم سیستم روانکاری مرکزی چند خطی برای جایی که چندین نقطه روانکاری نزدیک به هم قرار دارند.

ج- شیشه دو جداره

در این کارخانه ها به دلیل کوچک بودن ماشین آلات عمدتاً از سیستم روانکاری مرکزی چند خطی استفاده می شود. 

 

تعریف سیستم روانکاری مرکزی چند خطی

سیستم روانکاری مرکزی به منظور تجمیع نقاط روانکاری، کاهش تعداد نقاط و نهایتاً استفاده از یک گریس پمپ جهت تزریق روانکار، طراحی شده اند. در نتیجه با استفاده از مقسم های گریس و گریس پمپ های مربوطه مقادیر مشخص روانکار در زمانهای معین به نقاط مورد نظر تزریق می شود. همچنین این امکان وجود دارد که عملکرد سیستم کنترل شده و در صورت اختلال در آن، آلارم دریافت شود.

Multi Line System

به سیستم هایی گفته می شود که روانکار بطور مستقیم از خروجی های گریس پمپ به نقاط روانکاری تزریق می شود. 

 

Progressive System

 به سیستم هایی گفته می شود که در آنها خروجی گریس پمپ به مقسم هایی متصل شده و از این طریق تعداد نقاط بیشتری را می توان روانکاری نمود. همچنین این امکان وجود دارد که یک مقسم گریس به مقسم های دیگر متصل شده و به این ترتیب تعداد نقاط روانکاری افزایش داده شود. 

روانکاری راهنماهای خطی

بخش زیادی از حرکات موجود در صنعت به صورت خطی می باشند. لذا راهنماهای خطی و یا Liner Guide ها به طور وسیع در صنایع شیشه مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال برای انتقال تجهیزات در یک فضا یا انتقال ابزار و ... 

چنین راهنماهای خطی نیاز به مقدار بهینه روانکار دارند چرا که روانکاری کمتر و بیش تر از حد نیاز هر دو برای آن مضر می باشد. روانکاری کمتر از حد نیاز باعث سایش و از بین رفتن Guide ها و روانکاری بیش از حد باعث آلودگی و خرابی های ناشی از آن می شود. برای روانکاری این بخش از سیستم های روانکاری Progressive یا پیش رونده  استفاده می شود. به این ترتیب مقدار مورد نیاز روانکار در زمان صحیح به صورت اتوماتیک به آن تزریق می شود. 

روانکاری توسط انژکتورهای کم فشار یونیت روغن کاری اتوماتیک

از این تجهیزات هم به عنوان یک راهکاری برای روانکاری نقاطی که نیاز به فشار بالایی ندارند می توان استفاده نمود.

یونیت روغن زن اتوماتیک

جهت روانکاری اغلب ماشین های CNC تراش ، فرز، ماشین های تزریق پلاستیک، پرس ها و انواع ماشین آلات تراشکاری، فرز کاری و ... از یونیت روغن زن اتوماتیک استفاده می شود.

 با استفاده از این تجهیز می توان مقادیر مشخص روغن را در زمان های تعیین شده به نقاط مورد نظر در ماشین تزریق نمود. 

 

پمپ این سیستم انواع مختلفی از نظر فشار و سایز مخزن دارد و می تواند روغن را با ویسکوزیته های متنوعی تزریق نماید.

روغن ارسال شده توسط پمپ روغن زن وارد انژکتورهای مخصوص روغن شده که از طریق این انژکتورها بین نقاط روانکاری توزیع می شود. 

پمپ یونیت روغن زن برای کار با برق 12، 24 ولت DC و 220 ولت AC ساخته می شود و لذا این تنوع در نوع نیروی محرکه، پمپروغن زن را جهت استفاده برای روانکاری  ماشین های مختلف بسیار مناسب می نماید.

پمپ روغن زن فوق می تواند مجهز به کنترلر جهت کنترل زمان تزریق و توقف روانکاری باشد و یا بدون کنترلر ارائه شود. مدل هایی که بر روی خود، کنترلر ندارد از طریق PLC کنترل می شوند. پمپ روغن زن اتوماتیک یک پیشنهاد مقرون به صرفه برای روانکاری انواع چرخ زنجیرها و پین های زنجیرهای انتقال قدرت و همچنین کلیه ماشین آلاتی که نیاز به روانکاری با روغن دارند می باشد. 

به منظور مشاهده انواع تجهیزات سیستم روانکاری اتوماتیک مرکزی کلیک کنید.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :