سیستم پاشش گریس (اسپری سیستم)

9 / 10
از 8 کاربر

Turntable یا میزدوار

این تجهیز برای جابجایی قفسه های خط نورد استفاده می شود و مجهز به پینیون و چرخ دنده می باشد که عمل دوران و انتقال نیرو را بر عهده دارند.

برای روانکاری چرخ دنده های موجود می توان از اسپری سیستم استفاده نمود، به این ترتیب با حداقل مقدار روانکار و بصورت اتوماتیک می توان این تجهیز را روانکاری نمود.

اسپری سیستم شامل یک گریس پمپ (که می تواند پنوماتیکی و یا برقی باشد) نازل های پاشش گریس که معمولاً هر نازل بین 15 تا 20 سانتیمتر از پهنای دنده را می تواند پوشش دهد. تقسیم کننده گریس که وظیفه اندازه گیری و تقسیم گریس ورودی به نازل ها را بر عهده دارد و شیر برقی های گریس و هوا می شود.

انواع سیستم پاشش گریس Spray system

سیستم های پاشش گریس از چند جنبه می توانند دسته بندی شوند.

1- نوع نازل های پاشش گریس

2- نوع گریس پمپ استفاده شده در سیستم

3- سیستم کنترل میزان گریس ارسالی به نازل ها

1-نوع نازل های پاشش گریس

با توجه به پهنای دنده، شکل و فضای قرارگیری نازل ها، نازل های پاشش گریس در مدل ها و برند های متفاوتی در دنیا تولید شده اند. عمدتاً برای نصب نازل ها از صفحه ای موسوم بهmounting plate  یا صفحه نصب استفاده می شود که علاوه بر نازل های گریس پاشش معمولاً فیلتر گریس، تقسیم کننده گریس و شیر برقی نیز بر روی این صفحه نصب می شوند. صفحه فوق با زاویه ˚30 نسبت به دایره گام پینیون و یا چرخ دنده بر روی محفظه پینیون یا چرخ دنده قرار می گیرد. 

در برندهای مختلف نازل های گریس می توانند پهنای پاشش مختلفی را داشته باشند و برای هم پوشانی بهتر با زوایای مختلفی نصب شوند. مسئله پر اهمیت در این نوع نصب، همپوشانی نازل ها، پوشش کامل بر روی کل پهنای دندانه و خصوصاً دایره گام می باشد. 

شکل پاشش یک نازل بیضی 

 

چیدمان خطی نازل ها برای همپوشانی در طول بیشتر

 

 چیدمان مورب  نازل ها برای همپوشانی جهت دندانه های پهن تر

 

نازل های قابل نصب بر روی Mounting Plate به سه گروه تقسیم می شوند.

1- ساده بدون سیستم کنترل عملکرد و گرم کن

2- بدون کنترل عملکرد و مجهز به هیتر

3- مجهز به کنترل عملکرد (Proximity switch)

بسته به دمای محیط می توان نازل گریس مجهز به هیتر و یا بدون هیتر را انتخاب نمود و همچنین برای کنترل عملکرد صحیح نازل های گریس می توان مدلی را که مجهز به Proximity switch می باشد را انتخاب نمود. 

نازل گریس بدون گرمکن و سیستم کنترل عملکرد

نازل گریس بدون گرمکن مجهز به سیستم کنترل عملکرد

 نازل گریس به همراه گرمکن و مجهز به سیستم کنترل عملکرد

 

شیوه نصب بر روی Mounting plate

نوع اول نصب بر روی صفحه Mounting plate

 صفحه نصب نازل و تجهیزات وابسته

 

نازل های گریس در مواردی که عرض دنده کم باشد با چیدمان خطی بر روی صفحه نصب می شوند. در این حالت هر نازل گریس می تواند تا  طول 200 میلیمتر و پهنای 80 میلیمتر را پوشش دهد که البته این مقادیر بسته به نوع نازل گریس و شرکت سازنده می تواند متغیر باشد. اگر عرض دنده بیشتر باشد پیشنهاد می شود که نازل ها با زاویه (مورب) نصب شوند که به این ترتیب با توجه به شکل پاشش که بیضی گون می باشد میزان پهنای بیشتری را پوشش می دهند. البته پهنای پاشش در برندهای مختلف متفاوت است، مثلاً نازل های گریس SD لینکلن 80 میلیمتر را پوشش می دهند و شکل پاشش آنها به صورت زاویه دار است در صورتی که نازل های گریس SDU دلیمون شکل پاشش مستقیم و بدون زاویه دارند.

نازل های گریس Trabon گراکو تا 200 میلیمتر قطر پاشش دارند و شکل پاشش آنها دایره ای شکل می باشد که این امر باعث می شود برای پهنای دندانه ثابت تعداد نازل های کمتری مورد نیاز باشد ولذا هزینه اولیه کمتری دارد.

نازل گراکو ساخت آمریکا

 

پس پارامترهای مختلفی در انتخاب نازل های گریس می توانند تأثیر گذار باشند.

نوع دوم نازل هایی هستند که بر روی Lance نصب می شوند.

در شرایطی که امکان نصب Mounting Plate بر روی محفظه پینیون وجود نداشته باشد می توان از یک Lance مشابه شکل زیر استفاده نمود و نازل های گریس را بر روی آن نصب کرد. Lance فوق بر روی بدنه دستگاه به شکلی قرار می گیرد که زاویه 30 درجه پاشش بر روی دایره گام را حفظ کند. 

.

نازل های نصب شده بر روی Lance

 

نوع سوم نازل هایی که بر روی پایه Bracket نصب می شوند.

این نوع نازل ها عمدتاً برای چرخ دنده هایی با پهنای کم استفاده می شوند. به عنوان مثال چرخ دنده هایی که مربوط به چرخش بوم جرثقیل و یا شاول هستند. 

نازل گریس نصب شده بر روی Bracket

 

2- نوع گریس پمپ استفاده شده در سیستم پاشش گریس (اسپری سیستم)

در سیستم های اسپری گریس هم می توان از گریس پمپ های برقی و هم از گریس پمپ های پنوماتیکی استفاده نمود. در گریس پمپ های برقی با توجه به فلوی پایین پمپ، مقدار گریس وارد شده به نازل ها از طریق تقسیم کننده گریس کنترل و در زمان لازم گریس پمپ خاموش می شود. در حالی که در گریس پمپ های پنوماتیکی به دلیل فلوی بالا به تجهیزی برای کنترل مقدار گریس ورودی به نازل ها نیاز داریم.

در سیستم های اسپری قدیمی از یک شیر کنترل جهت جریان به عنوان مثال SAE Valve ساخت شرکت دلیمون استفاده می شد. در زمانی که سیستم کنترل از طریق پراکسیمیتی پراب موجود بر روی تقسیم کننده گریس مطلع می شد که مقدار لازم گریس به سمت نازل ها ارسال شده است، شیر کنترل جهت جریان، خروجی را به سمت مخزن پمپ تغییر داده و گریس اضافه به مخزن پمپ باز می گشت. این روش دو اشکال بزرگ دارد. اول عدم کنترل دقیق مقدار گریس عبوری به سمت نازل ها و دوم هزینه های نصب و تعمیراتی بالای شیر تغییر جریان. همچنین در صورتی که این شیر به هر دلیلی خراب شود و یا از کار بیافتد اپراتور به هیچ عنوان متوجه مشکل بوجود آمده نمی شود و گریس اضافه از نازل های گریس نشت می کند و در نتیجه علاوه بر اینکه مقدار مصرف گریس افزایش می یابد ریسک گرفتگی در نازل ها نیز بوجود خواهد آمد.

اسپری سیستم قدیمی مجهز به شیر کنترل مسیر جریان پنوماتیکی

 

به عنوان مثال این شیر نیاز به یک سولنوئید ولو، لوله کشی هوا (با توجه به پنوماتیک بودن عملکرد شیر) دارد و هزینه های تعمیراتی و تعویض شیر در زمان کارکرد سیستم بالا است.

در سیستم های مدرن از یک سولنوئید ولو برای این موضوع استفاده می شود که در بخش بعدی بیشتر توضیح داده شده است.

3- سیستم کنترل میزان گریس ورودی به نازل ها

برای این موضوع عمدتاً از تقسیم کننده های گریس مجهز به Cycle switch استفاده می شود. البته خود نازل ها هم می توانند مجهز به Proximity switch باشند که صحت عملکرد آنها را به سیستم کنترل اعلام نماید. در سیستم های مدرن عمدتاً از یک سولنوئید ولو گریس قبل از مقسم گریس استفاده می شود و زمانی که مقدار مشخص گریس به نازل ها ارسال شد و از طریق Cycle switch این موضوع به سیستم کنترل اعلام شد، بلافاصله سولنوئید ولو مسیر گریس به داخل مقسم گریس را بسته و اجازه عبور گریس بیشتر را نمی دهد.

نحوه عملکرد سیستم پاشش گریس

1- سیستم پاشش گریس ساده با پمپ برقی

تصویر زیر یک سیستم گریس پاش که تنها مجهز به تجهیزات ضروری برای کار کردن می باشد را نمایش می دهد. گریس پمپ مقدار مشخصی گریس را از طریق تقسیم کننده گریس به نازل ها می رساند. زمانی که تقسیم کننده گریس به هر نازل 0.4cc گریس ارسال کرد Cycle switch موجود بر روی آن سیگنالی را برای سیستم کنترل ارسال می کند. در نتیجه سیستم کنترل فرمانی برای خاموش کردن گریس پمپ و هم زمان باز شدن هوای نازل ها ارسال می نماید. گریس پمپ خاموش شده و در نتیجه گریس اضافه ای به سمت نازل ها ارسال نمی شود و و هوای فشرده وارد نازل ها شده و گریس موجود در نازل ها را بر روی دنده می پاشد و این سیکل بر اساس دور چرخ دنده و پارامترهای دیگر در زمانهای پیش بینی شده تکرار می شود. 

2- سیستم پاشش گریس با گریس پمپ بادی

در این سیستم نیز عملکرد مشابه سیستم قبلی می باشد. بر اساس فرمانی که از سیستم کنترل صادر می شود سولنوئید ولو هوای گریس پمپ باز شده و هوا پس از عبور از واحد مراقبت وارد گریس پمپ بادی می شود و گریس پمپ بادی شروع به کار می کند. در این زمان گریس از طریق تقسیم کننده گریس به نازل ها ارسال می شود. زمانی که به هر نازل 0.4cc گریس رسید Cycle switch سیگنالی را ارسال می کند و سیستم کنترل فرمانی را برای بسته شدن سولنوئید ولو هوای گریس پمپ فرستاده و این سولنوئید ولو بسته می شود. ولی نظر به اینکه فلوی گریس پمپ زیاد است مقداری گریس فشرده در لوله ها بین پمپ و تقسیم کننده وجود دارد که می تواند پس از خاموش شدن پمپ به سمت نازل ها حرکت کند که این امر میزان مصرف گریس را افزایش می دهد. لذا پیش از تقسیم کننده یک سولنوئید ولو مخصوص گریس نصب می شود که همزمان با بسته شدن سولنوئید ولو هوای گریس پمپ و باز شدن هوای نازل ها سولنوئید ولو گریس نیز بسته شده و اجازه عبور فلوی اضافه به سمت نازل ها را نمی دهد. 

هوای نازل ها حدود 10 ثانیه باز بوده تا کل گریس نازل ها بر روی چرخ دنده پاشیده شود. بر اساس پهنای دندانه، قطر چرخ دنده، تعداد دندانه و پارامترهای تأثیرگذار دیگر زمان بندی تزریق و توقف پاشش گریس انجام شده و تعیین می گردد. 

به منظور مشاهده تجهیزات لازم برای سیستم پاشش گریس (اسپری سیستم) کلیک کنید.

گریس پمپ بادی

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :